Direktlänk till inlägg 11 november 2009

Glassöverraskning och mumsig lunch

Av Tant Alexandra - 11 november 2009 17:11

Idag stod en promenad på agendan så vi trotsade det snöblandade regnet och mötte upp Sofia och lilla Emelie. Vårt mål: Globen. Det är ju ett rätt tråkigt köpcentrum så men väljer ju alltid Sickla före det. En överraskning väntade dock vilket kan göra att jag fortsättningsvis hellre går till Globen. Ben and Jerry's har öppnat där! Praise the Lord!




Efter vår lilla runda, och några nyinköpta pocketböcker, gick vi som brukligt hem till Sofia så att hon kunde bjuda mig på lunch. Love it. Idag blev en smarrig sallad med stekt halloumi och ugnsbakad bacon- och svampfylld partabellosvamp. Påhittigt och åh så gott. Hon bjöd på extra smaskigt kaffe också. Irish cream! Jäklar vad gott det var, som Bailey's fast kaffevarianten. Det är nästan så att jag funderar på att gå och köpa en kaffebryggare bara för den sortens skull.


Mina ben har om möjligt gjort ännu ondare idag än igår. Nerförsbackar har varit min största fiende och benen liksom sprätter när jag går så att det ser ut som att jag har proteser. Läckert!


 

 
 
Ingen bild

A

11 november 2009 18:18

Hej!

Återigen vänder jag mig till dig och din blogg för en mammafråga. Jag är hemma med min lille som nu är två månader. Mitt problem är att jag inte kommer ut. Jag 'vågar' inte riktigt. Lillen bara gnäller när vi är ute och jag har så svårt att slappna av om han ligger i vagnen och skriker... Har även testat babybjörn men jag tycker inte att det är hållbart att gå runt och bära på honom varje gång vi är ute. Vill få honom att gilla att ligga i vagnen.

Hur gjorde du för att komma ut så mycket? Har Malte alltid varit 'okej' med det? Hur ska man 'våga' sig ut?

Känner ingen mammaledig i Stockholm och därför är det heller ingen som 'drar' ut mig på dagarna utan jag är mest hemma. Det är visserligen ysigt men nu efter två månader börjar jag få lust att komma ut lite mer. Men som sagt, lillen är inte särskilt lugn när vi är ute och det stressar mig så.

Tar gärna emot lite tips på hur jag kan göra. tack på förhand!

 
Alex

Alex

11 november 2009 18:39

Hej!

Jag förstår att du börjar tröttna på att sitta inne hela dagarna. Att vara mammaledig ska ju vara mysigt!

De första veckorna höll jag mig nog hemma bara för att det kändes tryggast. Vi hade ju inga riktiga rutiner så jag visste inte när han skulle ammas osv. Sen så bara blev det så att vi tog oss ut. Jag började med att ta längre promenader själv utan någon kompis. Du kunde jag i ro testa om det skulle vara jobbigt eller inte. Som tur var blev det aldrig några problem. Oftast somnar han ju efter en liten stund när man är ute.

Jag vet inte riktigt vad man ska göra åt att din lillplutt är gnällig i vagnen. Tycker du att det verkar som att han inte gillar vagnen, är det det problemet ligger i? Isf skulle jag nog gå ut med honom ännu mer så att han vänjer sig. Ligger han någonting i vagnen när ni är hemma? Dagtid sover Malte alltid i sin vagn så jag tror att han känner sig trygg där. Testa också att gå själv så blir du inte stressad av att du har en kompis med dig som måste lyssna på att han är gnällig.

Slutligen. Två månader är ju ingenting, han är ju en liten pyttesak! Om han är gnällig i vagnen nu betyder inte det att han är det om några veckor. Det är det som är så skönt, att de ändrar sig i allt hela tiden.

Lycka till och ta dig ut innan det blir för kallt! Då sitter vi alla inomhus...

http://tantalexandra.se

 
Jennyn

Jennyn

11 november 2009 19:55

Ooo nu tycker jag synd om hon A! Vet du vad. Jag hade panikångest de två första månaderna och vågade mig knappt till ica!! Va jag i stan med sambon och han gick iväg utan mig kunde jag börja gråta. Det kommer bli bättre. JAg tyckte det va jobbit att gå med vagnen för det kändes som alla kollade på mig. Sen tyckte jag det va jobbit att gå utan vagnen för de kändes som alla titta på mig för jag va så tjock!!

Jag lovar det kommer att gå över. Om du testar hemma när bebis gråter o köra lite vagnen så kommer han bli tyst i vagnen sen. Jag fick panik när Melvin skrek .. riktig panik o ville ta upp han direkt. Men sen märkte jag att han lärde sig ligga i vagn och han kände sig trygg. o somnade till slut varje gång vi gick ut.

Hoppas det blir bättre snart.. kram

http://www.nynnyn.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

A

11 november 2009 19:58

Å, bra tips om att sova i vagnen dagtid för att vänja sig. I sin säng har han ju vant sig att sova om nätterna och där sover han prima! När jag är ute och promenerar med honom går det alltid bra ett tag, runt en timme men sedan vaknar han och då somnar han inte om utan vill ammas. Och jag vill inte amma ute i detta kalla vädret- är rädd att få mjölkstockning då.

Men i och för sig kan man ju alltid ta sig in någonstans och amma.

Jaja, det handlar nog mest om mod att våga vara ute mer bland folk... antar att det är bästa sättet att träffa mammalediga också. Ska nog testa öppna förskolan här, trots att jag är lite rädd för alla smittor. Men jag antar att man inte kan vara rädd för ALLT.

 
Ingen bild

Elin

11 november 2009 20:02

Hahaha...Ben som proteser, det minns jag!

I veckan är träning inbokad, nu är jag harmonisk och fin i själen, och då ska ju oundvikligen kroppen plågas igen. Lag på det.

 
Ingen bild

A

11 november 2009 20:13

Jennyn: Jag har kommit så långt att jag kommer ut på promenader och han somnar. Mitt problem är vad som händer efter 40 min då han vaknar. Hittills har jag rusat hem i panikfart för amning. Men som sagt, kanske kan testa att 1. låta honom ligga kvar efter att han vaknat en stund och se om han somnar om igen eller nöjer sig med att bara ligga (men det är så jobbigt att bara låta honom vara då han gråter). eller 2. försöka ta sig in och amma någonstans...

tantalexandra: ledsen att jag lånar ditt kommentarsfält till mina mammafunderingar...

 
Alfva

Alfva

11 november 2009 20:21

Halloumi! Det var länge sen! Måste köpas snarast!!


A: Jag tror de flesta mammor har samma problem i början. Det gäller bara att våga. Först är det promenaden, sen är det folksamlingar.
Har du en Öppna Förskolan i närheten kan det vara skönt eftersom alla där är i samma situation. Det är inte någon som kommer att titta snett på dig för att du har ett gråtande barn! Efter ett tag vänjer man sig, man lär känna sitt barn, vet vad som fungerar och vad som inte gör det.
Hoppas du kommer ut och får njuta lite av din mammaledighet snart! :)

http://alfvan.wordpress.com

 
Alex

Alex

11 november 2009 20:22

A, det här är bara givande, kul!

Jag vet inte hur många gånger jag har ammat på parkbänkar. Det här med att låta Malte ligga kvar i vagnen och hoppas på att han somnar om funkade inte alls för mig. Jag har fått ta upp honom och amma. Däremot förstår jag verkligen att det inte är kul att amma ute nu i november.

Öppna förskolan tycker jag absolut att du ska testa på, trots att lillen fortfarande är väldigt liten. Bara för mammornas skull. Gå dit för att kolla in lokalerna och så haffar du en mamma som ser vettig ut. Akta dig för knäppisarna!

Föräldragruppen är också kanon. Nu kände jag redan Sofia i gruppen och då blir man liksom inte i samma behov av att lära känna de andra mammorna så det har jag inte gjort. Däremot vet jag att de andra mammorna, som inte känner några andra mammalediga, har lärt känna varandra väl och är ute och promenerar tillsammans varje vecka. Där kommer du garanterat träffa någon som du klickar med!

Och GO Jenny! Du kommer alltid med något klokt att säga!

http://tantalexandra.se

 
Ingen bild

A

11 november 2009 21:07

tack för pepp och goda råd! Jag ska våga mig ut- återkommer med rapport! Alex: hur känner jag igen knäppisarna? :-)

 
Alex

Alex

11 november 2009 21:18

Det är enkelt! De har en tom blick och fula barn!

http://tantalexandra.se

 
Jennyn igen

Jennyn igen

11 november 2009 22:21

haha vi är alla kloka ju! Du, A.. allt blir bra. amma ute. haha jag vägrade. jag kunde t om sitta på toaletter och amma! Stressad ja det blev jag men ungen blev nöjd. Men sen så började jag pumpa istället så jag hade alltid en flaska med mig när jag skulle ngn stans. OM Melvin skulle vakna! Då kunde jag bara sätta mig ngnstans med han och ge han flaska... Testa det om du är rädd om bröna.. hehe.

Men som sagt allt blir bra. Som min barnmorska sa. eftersom jag hade sån himla panik ångest.. hon trodde det va mitt innersta som ville skydda Melvin.. eftersom man faktiskt itne ska vara överallt med nybebis.. Men testa det med vagnen hemma.. testa att pumpa o alltid ha flaska med dig om du hamnar ngnstans där du inte vill amma

http://www.nynnyn.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

jennyn

11 november 2009 22:24

o du alex.. mammagruppen. hahaha jag skrattar den gruppen i ansiktet. JAG du vet jag.. som inte har problem med typ ngn. Ja det va tio mammor i min grupp o alla va tysta. Barnmorskan prata vi lyssna och gick hem!! Ingen som ville prata eller umgås där inte.. Men öppna förskolan.... och ta dig in o läsa massa bloggar.. tro mig det funkar.. det har det gjort för mig. o jag är över lycklig.. hehe

 
ida&lykka

ida&lykka

12 november 2009 07:54

Alex: Tom blick och fula barn! Hahaha! Det stämmer ju faktiskt!! Tur att vi alla har söta barn då :)

http://skolfux.wordpress.com

 
Alex

Alex

12 november 2009 09:55

Jag menar det!

http://tantalexandra.se

 
Ingen bild

A

12 november 2009 11:53

Jennyn: smart! men när du gav utpumpat på flaska värmde du den först då/hur?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Alexandra - 20 mars 2010 20:26

Ja, ni läste rätt! Det här är det sista inlägget som skrivs här på Bloggplatsen. Jag har länge velat flytta bloggen men har backat pga av att jag vill ha hela min blogg samlad på ett och samma ställe. Med många andra bloggportaler så kan man flytta m...

Av Tant Alexandra - 20 mars 2010 10:47

J kom hem lite tidigare från jobbet, han satt redan i bilen medan jag pratade med Vårdguiden. Det var tur för jag hade inte ens hunnit göra klart den jordnötspaj som jag höll på att baka när Malte och Silje råkade i klinsch med varandra. Det blev tur...

Av Tant Alexandra - 20 mars 2010 10:27

Så hände det till slut. Det som jag har jobbat så hårt med att undvika. Silje rev Malte i ansiktet.   Jag har den senaste tiden sprungit efter Malte och plockat bort honom varje gång han har krupit fram mot Silje där hon har legat i sin korg och ...

Av Tant Alexandra - 19 mars 2010 09:43

Äntligen tog jag tag i mig själv och pallrade mig upp runt halv sju för att direkt gå ner till träningslokalerna på torget. Tjoho! Jag har inte tränat något sedan vi blev sjuka i kräksjukan och det var ju några veckor sedan nu så det var på tiden. Sk...

Av Tant Alexandra - 18 mars 2010 18:37


     Ååååh den är drömmen! Jag var nere och handlade lite på Coopen och kunde inte låta bli att titta ner i glassfrysen medan jag stod i den långa kön. Jag kunde heller inte låta bli att köpa en varsin Ben and Jerry's-glass till mig och J, trots ...

Presentation


Ofta TV-tittande.
Ibland småkaksbakande.
Alltid bakverkssugen.
28-årig hammarbybo.
Ledig gymnasielärare.
Nybliven mamma till finaste underbara Malte.

Omröstning

Jag insisterade på att få baka en tårta till en lunch hos Lovisa om ett par veckor. Vilken tårta ska jag baka tycker du? Vilken tårta skulle du vilja äta om du fick välja?
 Torta di Verona - en sockerkakstårta med marcarpone, blåbär och amaretto
 Choklad - och hasselnötstårta - mörk chokladkaka med en peanut butter frosting
 Key Lime Pie - inte lika mäktig som cheesecake och med smak av just lime
 Torta della Nonna - italensk ostkaka som serveras med lättvispad grädde
 Chokladmoussetårta - chokladmousse på en chokladbotten
 Cheesecake med vit choklad - cheesecake toppad med färska bär

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

Länkar

  • Blogglista.se
  • Bloggtoppen.se
  • One Million Blogs . org
  • Top Personligt bloggar

RSS

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards