Direktlänk till inlägg 14 juni 2009

Det här med att gå över tiden...

Av Tant Alexandra - 14 juni 2009 16:43

Det finns så mycket "kunskap" förknippat med graviditet. Det har jag verkligen fått erfara under min egen. Många "kan" och "vet" så mycket om hur det är trots att de flesta ändå är rörande överens om att varje graviditet är unik och inte lik någon annan.


Något jag har fått lyssna på en massa myter. Det finns många som handlar om exempelvis könet på barnet. Om magen än bred är det en tjej, eller om du får hårigare ben är det en kille, man kan höra på hjärtljuden vad det är för kön... De här myterna kan vara ganska kul att grotta i, bara man inser att de faktiskt är myter och inte sanningar. Bara något kul att fördriva tiden med.


Det finns dock en myt som jag gärna vill ska vara sann, då den är till min fördel. Jag har läst lite överallt att det sägs att om ens mamma inte gick över tiden med sina graviditeter så gör inte heller dottern det. Att gå över tiden ska enligt myten gå i arv.


Detta får väldigt gärna vara sant. Jag pratade med min mamma och hon berättade att min storasyster föddes på självaste BF och jag själv är född på BF-2 dagar. Min lillasyster förstör statistiken en aning då min mamma gick över tiden en vecka med henne, sen krävde hon igångsättning då hon var på väg att bli tokig.


Något som kan styrka myten ifråga är att när min storasyster födde lille Adam för två år sedan föddes han på BF+1 dag. Frågan är, är detta en slump, eller beror det på arvet från vår mor? Jag håller tummarna för arvet för i så fall är lilla pyret här om bara 38 dagar!

 
 
Lovisa

Lovisa

14 juni 2009 18:07

Jag har fått ett jättebra intryck av både SÖS och Södra BB. Vi får tyvärr inte föda på Södra BB eftersom jag har haft massa komplikationer under graviditeten, men jag ser framemot SÖS. Vill inte hamna i Södertälje eller på DS. Min mamma födde mig och min bror på SÖS, och min bror och hans tjej fick deras dotter där. Det vore mysigt om även vi får komma dit!

http://lofsan.wordpress.com

 
Ulla

Ulla

14 juni 2009 18:26

Ja de är så olika på olika graviditeter. Har du kikat in hos min dotter? Jag har både hennes gamla och nya inlagd. Sen har hon ju fl också där hon skrivit en hel del plus foton.Du kan ju kolla med henne (Susanne) om du får kika in hos hene på fl.

http://ladyinblue.bloggagratis.se

 
Ingen bild

M.H

14 juni 2009 20:43

Allt är möjligt från & med 37 (nr 2) ... 1 an 40+2 men min sista var inte kul 42+1 v
Bara att hålla tummarna :)

 
Dante

Dante

14 juni 2009 21:49

Den myten har jag faktiskt inte hört innan men det är kanske bara att hoppas att det ligger något i det för det var minsann inget kul att gå över. Men förr eller senare kommer ju bebisen ut, men jag gick över två veckor och det var en hel jäkla evighet (dock väl värt väntan)

http://dante.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Alexandra - 20 mars 2010 20:26

Ja, ni läste rätt! Det här är det sista inlägget som skrivs här på Bloggplatsen. Jag har länge velat flytta bloggen men har backat pga av att jag vill ha hela min blogg samlad på ett och samma ställe. Med många andra bloggportaler så kan man flytta m...

Av Tant Alexandra - 20 mars 2010 10:47

J kom hem lite tidigare från jobbet, han satt redan i bilen medan jag pratade med Vårdguiden. Det var tur för jag hade inte ens hunnit göra klart den jordnötspaj som jag höll på att baka när Malte och Silje råkade i klinsch med varandra. Det blev tur...

Av Tant Alexandra - 20 mars 2010 10:27

Så hände det till slut. Det som jag har jobbat så hårt med att undvika. Silje rev Malte i ansiktet.   Jag har den senaste tiden sprungit efter Malte och plockat bort honom varje gång han har krupit fram mot Silje där hon har legat i sin korg och ...

Av Tant Alexandra - 19 mars 2010 09:43

Äntligen tog jag tag i mig själv och pallrade mig upp runt halv sju för att direkt gå ner till träningslokalerna på torget. Tjoho! Jag har inte tränat något sedan vi blev sjuka i kräksjukan och det var ju några veckor sedan nu så det var på tiden. Sk...

Av Tant Alexandra - 18 mars 2010 18:37


     Ååååh den är drömmen! Jag var nere och handlade lite på Coopen och kunde inte låta bli att titta ner i glassfrysen medan jag stod i den långa kön. Jag kunde heller inte låta bli att köpa en varsin Ben and Jerry's-glass till mig och J, trots ...

Presentation


Ofta TV-tittande.
Ibland småkaksbakande.
Alltid bakverkssugen.
28-årig hammarbybo.
Ledig gymnasielärare.
Nybliven mamma till finaste underbara Malte.

Omröstning

Jag insisterade på att få baka en tårta till en lunch hos Lovisa om ett par veckor. Vilken tårta ska jag baka tycker du? Vilken tårta skulle du vilja äta om du fick välja?
 Torta di Verona - en sockerkakstårta med marcarpone, blåbär och amaretto
 Choklad - och hasselnötstårta - mörk chokladkaka med en peanut butter frosting
 Key Lime Pie - inte lika mäktig som cheesecake och med smak av just lime
 Torta della Nonna - italensk ostkaka som serveras med lättvispad grädde
 Chokladmoussetårta - chokladmousse på en chokladbotten
 Cheesecake med vit choklad - cheesecake toppad med färska bär

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

Länkar

  • Blogglista.se
  • Bloggtoppen.se
  • One Million Blogs . org
  • Top Personligt bloggar

RSS

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards