Alla inlägg den 1 mars 2009

Av Tant Alexandra - 1 mars 2009 07:50

Gårdagen började sedvanligt med en frukost ute på verandan. Solen har svett min lilla näsa så den är röd nu. Lycka! Efter frukosten bar det av till affären för att köpa extra stolar inför måndagen. Då kommer hela tjocka släkten från Limassol hit för att äta lunch. Då är det tydligen en högtid som inte vi svenskar firar men som cyprioterna och engelsmännen gillar. Green Monday. Då äter man allt som inte kommer från djurriket. Utom fisk då för det verkar inte räknas som ett djur...


Efter att vi hittat stolar åkte vi, efter önskemål från mig, till konditoriet och köpte tre bitar galatoboureko, mitt favoritbakverk i det cypriotiska köket. Jättemumsigt men inte i närheten av mammas hemmagjorda.


Sen blev det trädgårdsarbete för hela slanten. Ja, inte för min del förstås eftersom I don't do gardening. Vädret var verkligen på topp hela dagen. Hittills har det alltid regnat en skvätt på eftermiddagen men inte igår. Härligt. Solen värmde mig där jag satt på en bänk och tittade på. Engelsmännens katter uppskattade desutom att jag ägnade mig mer åt dem än åt alla kaktusar.


Jag och mamma gick in på eftermiddagen för att påbörja dagens projekt, semmelbak! När vi sitter i vardagsrumet och väntar på att gräddningen ska bli avklarad hör vi ett jäkla liv ute på gården. Den bittra granntanten har satt igång en diskussion med min pappa där hon kallar honom för tjuv. I vanliga fall ignorerar pappa allid hennes tillrop men idag brister det för honom och tjafsar tillbaka. Tålamodet klarar liksom inte hur mycket som helst efter att hon har skickat både polis och kommun på både mina föräldrar och engelsmännen i området. Hon gillar helt enkelt inte att folk har trevligt och skrattar tillsammans så då skickar hon myndigheter på dem istället. Att myndigheterna vänder i dörren när de kommer hit och berättar att tanten är känd som en galning i trakten, hjälper liksom inte. Tålamodet tar slut iaf, så det blev ett himla bråk och munhugg.


Till middag blev det åter en beställning från mig, gyros! Den här bilden är tll dig Vickan.


Och till kvällen bjöds det på semlor så klart! En bra dag helt enkelt, både i mat- och väderväg.

Presentation


Ofta TV-tittande.
Ibland småkaksbakande.
Alltid bakverkssugen.
28-årig hammarbybo.
Ledig gymnasielärare.
Nybliven mamma till finaste underbara Malte.

Omröstning

Jag insisterade på att få baka en tårta till en lunch hos Lovisa om ett par veckor. Vilken tårta ska jag baka tycker du? Vilken tårta skulle du vilja äta om du fick välja?
 Torta di Verona - en sockerkakstårta med marcarpone, blåbär och amaretto
 Choklad - och hasselnötstårta - mörk chokladkaka med en peanut butter frosting
 Key Lime Pie - inte lika mäktig som cheesecake och med smak av just lime
 Torta della Nonna - italensk ostkaka som serveras med lättvispad grädde
 Chokladmoussetårta - chokladmousse på en chokladbotten
 Cheesecake med vit choklad - cheesecake toppad med färska bär

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

Länkar

  • Blogglista.se
  • Bloggtoppen.se
  • One Million Blogs . org
  • Top Personligt bloggar

RSS

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards