Alla inlägg den 13 mars 2009

Av Tant Alexandra - 13 mars 2009 06:53

När jag pluggade religionskunskap hade jag en lärare som var oerhört kunnig om allt. Allt verkligen. Han heter Christer Hedin. Han dyker upp på TV med jämna mellanrum så fort de behöver någon som kan uttala sig eller resonera kring ett akruellt religiös fenomen.


Imorse var han inbjuden till Nyhetsmorgon för att prata om Påven som har bannlyst en liten nioårig flicka som har gjort abort efter att hon blivit våldtagen. Förutom att Hedin pratade om det så pratade de ofrånkomligen rent generellt kring den katolska kyrkan.


Jag minns när jag satt på hand föreläsningar på universitetet att jag satt och funedrade på vad han själv personligen tyckte och tänkte kring olika religioner. Han talade ju alltid så tolerant om allt som berörde religion och kultur, och var alltid noga med att istället för att uttrycka en åsikt försöka förklara ett fenomen. Därför blev jag så överraskad att han var så ärlig med åsikter i Nyhetsmorgon.


Han berättade till exempel att han tyckte att det var konstigt att intellektuella människor kunde konvertera till katolicismen idag när man vet att det finns så mycket kan verka konstigt med den. Han förklarade dock att det kan ju ha att göra med att människor dras till det mystiska. Han sa ändå att han själv inte kunde förstå det.


Flera år efter att jag satt och lyssnade på honom i Södra Huset fick jag alltså för första gången höra honom säga vad han själv tyckte! Det kändes nästan konstigt. Men det var en fröjd. Jag blir så sugen på att plugga när jag hör hans ljuva fast lite rossliga stämma.

Presentation


Ofta TV-tittande.
Ibland småkaksbakande.
Alltid bakverkssugen.
28-årig hammarbybo.
Ledig gymnasielärare.
Nybliven mamma till finaste underbara Malte.

Omröstning

Jag insisterade på att få baka en tårta till en lunch hos Lovisa om ett par veckor. Vilken tårta ska jag baka tycker du? Vilken tårta skulle du vilja äta om du fick välja?
 Torta di Verona - en sockerkakstårta med marcarpone, blåbär och amaretto
 Choklad - och hasselnötstårta - mörk chokladkaka med en peanut butter frosting
 Key Lime Pie - inte lika mäktig som cheesecake och med smak av just lime
 Torta della Nonna - italensk ostkaka som serveras med lättvispad grädde
 Chokladmoussetårta - chokladmousse på en chokladbotten
 Cheesecake med vit choklad - cheesecake toppad med färska bär

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

Länkar

  • Blogglista.se
  • Bloggtoppen.se
  • One Million Blogs . org
  • Top Personligt bloggar

RSS

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards