Alla inlägg den 5 juli 2009

Av Tant Alexandra - 5 juli 2009 21:22

Jag planterade fina pelargoner för några veckor sedan, röda och mustiga på vår trevliga balkong. Problemet med den här balkongen är att på något konstigt sätt så rinner allt regnvatten från balkongerna ovanför ner i mina blomlådor. Jag tror iaf att det är därifrån vattnet kommer för så fort som det regnar lite halvmycket så blir lådorna tokfulla så att det tom rinner över.


Det här är inget som blommorna uppskattar. När vi kom hem efter midsommar så var blomlådorna proppfulla och de stackars blommorna var helt övervattnade. De såg verkligen döende ut, men jag kämpade med att hälla ur allt vatten och så fick jag plocka bort alla ruttnande blad som satt på plantorna tills bara hälften av bladen fick sitta kvar. Det var flera veckor sedan men de hade fortfarande inte återhämtat sig och jorden var fortfarande jättefuktig.


Det här möttes jag av efter skyfallet igår.

Jag vet inte hur mycket mer de pallar. Ni ser hur ynklig den andra plantan från höger ser ut. Så såg den inte ut när jag planterade dem.


Vem hade för några år sedan kunnat tro att jag skulle sitta och bekymra mig för plantorna i blomlådorna? Tanten i mig växer sig starkare och starkare. Hon har tagit över fullkomligt inom en överskådlig framtid, det kan jag lova.

Av Tant Alexandra - 5 juli 2009 19:25

Åh vad skönt det är att få slappna av från värmen ett tag. Idag har det varit riktigt skönt och jag fick dessutom sova ordentligt inatt eftersom det var så svalt i sovrummet. Dagen har inte ägnats åt så mycket. Då J hade en del att ta igen städmässigt så fick han syssla med det medan jag låg i sängen och läste på morgonen. Sen blev det en tur ut till Tyresö till Js pappa där vi tittade på deras nya trädgård. De har haft en landskapsarkitekt där som har gjort om en hel del. Blev jättebra och kommer att bli kanon när alla plantor  och gräsmattan har växt till sig.


Trots att jag sov så bra inatt blev det ändå en tupplur här på eftermiddagen när J var borta på sitt spinningpass. Man ska ju passa på.

Presentation


Ofta TV-tittande.
Ibland småkaksbakande.
Alltid bakverkssugen.
28-årig hammarbybo.
Ledig gymnasielärare.
Nybliven mamma till finaste underbara Malte.

Omröstning

Jag insisterade på att få baka en tårta till en lunch hos Lovisa om ett par veckor. Vilken tårta ska jag baka tycker du? Vilken tårta skulle du vilja äta om du fick välja?
 Torta di Verona - en sockerkakstårta med marcarpone, blåbär och amaretto
 Choklad - och hasselnötstårta - mörk chokladkaka med en peanut butter frosting
 Key Lime Pie - inte lika mäktig som cheesecake och med smak av just lime
 Torta della Nonna - italensk ostkaka som serveras med lättvispad grädde
 Chokladmoussetårta - chokladmousse på en chokladbotten
 Cheesecake med vit choklad - cheesecake toppad med färska bär

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

Länkar

  • Blogglista.se
  • Bloggtoppen.se
  • One Million Blogs . org
  • Top Personligt bloggar

RSS

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards