Alla inlägg den 12 januari 2010

Av Tant Alexandra - 12 januari 2010 20:03

När vi kom hem från Sofia lyckades jag klämma i Malte en halv burk kyckling! Efter ett par timmar åt han dessutom en portion gröt blandat med fruktpuré. Inga protester. Han sköljde ner det hela med 50ml välling. Efter det fick han lite smörgås med smör och välling att dricka till. Just det här att ha välling att skölja ner med verkar funka!


Jag kommer att få amma honom till sömns ikväll när han vill sova, men då kan man väl ändå tycka att han borde hålla sig mätt ett tag. Eller?

Av Tant Alexandra - 12 januari 2010 18:04

Efter fyra koppar kaffe hos Sofia känns det som att jag inte kommer att gå och lägga mig förrän sent ikväll. Jag älskar kaffe. Grejen är bara den att jag vill dricka gott kaffe, inte från någon äcklig automat eller nescafe. Eftersom jag är den enda i hushållet som dricker kaffe har vi därför inte köpt en kaffebryggare, dessutom har vi inte ens plats i skåpen. När jag är hemma hos någon som dricker kaffe dricker jag därför mängder. Det är ju så mycket trevligare (och godare) när man har sällskap.


Sofia bjöd inte bara på en liter kaffe, utan hon vispade också ihop en jordärtskockssoppa. Så himla gott! Det är sopptema på de här dagarna som J är borta. Hon svischade dessutom in en deg i ugnen så jag kunde inte låta bli att äta nybakat bröd till heller. Det är väl inga kolhydrater, eller hur?


Efter att Malte iakttagit Emelie hälla i sig typ 250 ml välling på ett fåtal minuter kände han sig inspirerad och slurpade i sig lite drygt 100 själv. Vi tog det lugnt och jag tjatade inte så det tog väl en timme, men jag blev väldigt nöjd ändå. Lite fruktpuré gick också. Tack Malte, jag kan åter igen få hoppas på att det löser sig det här. För det kommer det ju att göra så klart, förr eller senare.


Malte har mycket att lära av två månader äldre Emelie. Att bara kunna krypa baklänges, som hon, kan han dock hoppa över tycker jag!  

Av Tant Alexandra - 12 januari 2010 09:53

Malte är verkligen världens sötaste unge och när han ligger här på golvet och ålar sig omkring och drar i allt han kan komma åt så är det svårt att tro att det där lilla charmtrollet, som är källan till all glädje i mitt liv just nu, kan ställa till det så på nätterna.


Igår fick jag honom att somna någon gång efter tio. Han vaknade efter en halvtimme, jag sövde om så att han sov i en knapp halvtimme till. Jag fick ge upp och gå och lägga mig med honom och som vanligt var det enda som gick för att få honom att somna var att amma.


Det som skiljer den här natten från de flesta andra var att han sov väldigt ytligt och vaknade ungefär en gång i timmen. Jag försökte då att bara klappa på honom så att han skulle känna att jag var där, och nöja sig med det och somna om. Det gick ju så klart inte utan det slutade med att han varje gång skrek tills han fick bröstet.


VARJE timme höll det på så. Mellan klockan 03 och 04 valde han också att vara helt vaken, ligga och pratskrika (testa stämbanden lite) tills han till slu somnade med lite hjälp från mig.


Det är väldigt frustrerande att veta att han inte behöver amma för att han är hungrig utan för att jag har vant honom till att somna på det viset. Jag får ju skylla mig själv för det är ju jag som har lärt honom det här beteendet, men det gör det ju inte mindre jobbigt för det.

Presentation


Ofta TV-tittande.
Ibland småkaksbakande.
Alltid bakverkssugen.
28-årig hammarbybo.
Ledig gymnasielärare.
Nybliven mamma till finaste underbara Malte.

Omröstning

Jag insisterade på att få baka en tårta till en lunch hos Lovisa om ett par veckor. Vilken tårta ska jag baka tycker du? Vilken tårta skulle du vilja äta om du fick välja?
 Torta di Verona - en sockerkakstårta med marcarpone, blåbär och amaretto
 Choklad - och hasselnötstårta - mörk chokladkaka med en peanut butter frosting
 Key Lime Pie - inte lika mäktig som cheesecake och med smak av just lime
 Torta della Nonna - italensk ostkaka som serveras med lättvispad grädde
 Chokladmoussetårta - chokladmousse på en chokladbotten
 Cheesecake med vit choklad - cheesecake toppad med färska bär

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

Länkar

  • Blogglista.se
  • Bloggtoppen.se
  • One Million Blogs . org
  • Top Personligt bloggar

RSS

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards