Alla inlägg den 30 januari 2010

Av Tant Alexandra - 30 januari 2010 20:11

Det var inte bara jag som fick present igår. Sedan Malte fick en tandborste av sin farmor igår så har han haft den där plastgrunkan i munnen oftare än fingrarna.


Inte en tand i sikte men varför inte liksom?  


Nu: Robinsonfinalen! Alla får vinna utom ÄckelJimmy, MesAnders och TöntFredrik.

Av Tant Alexandra - 30 januari 2010 16:44

  


Åh vad det känns bra i själen. Jag har bakat. Mmmm. Jag fick som önskemål av Kaj och Maria att jag skulle baka kanelbullar och bullar var länge sedan jag knådade och rullade så det gjorde jag mer än gärna. Jag tog mig dock friheten och ändrade fyllningen från kanel till mammas vaniljfyllning istället. Mycket godare och mycket saftigare.


Ja, det här med saftigare. Jag gjorde bara en halv sats med tanken att det inte ska bli för mycket av det goda. Vad jag inte tänkte på när jag kavlade ut degen var att bullarna då blev mycket mindre. Och små bullar måste man ta ut tidigt ur ugnen för att de ska bli saftiga.


Skitsamma! En halv minut i mikron kommer göra susen!

Av Tant Alexandra - 30 januari 2010 15:43

Det känns som att man har för mycket tid över när man bloggar om en sån här sak, men here it goes.


Jag läser ett antal bloggar, fler mammabloggar än kändisbloggar. Jag gillar bloggar, lite på samma sätt som jag gillar dokusåpor. Man får kika in i folks liv, i det här fallet deras vardag som föräldralediga. Men en sak som får mig att rysa, ja näst intill må illa, är när mammabloggerskorna ska gulla till sig själva med att avsluta varenda mening med ett hihi.


Vaddå hihi?!! Det kan bero på att jag inte umgås med människor i verkligheten som hihi:ar. Vi brölar och vi garvar högt. Inget jävla hihi här inte! Höhöhö!

Av Tant Alexandra - 30 januari 2010 14:57

  


Jag bloggade om att jag tycker att det är tevligt när det dunsar ner en tidning på hallmattan. Det är mycket trevligare att gå fram till den där högen med räkningar och fackförbundsinformation när man ser att den också innehåller en tidning. Hemma hos oss prenumererar vi på Mama och Café. Vi är båda överens om att den senare är bättre.


Nu kommer dock en konkurrent! Igår fick jag oväntat en tidig födelesdagspresent av Jeanette och Kåre. En genomtänkt present dessutom. En prenumeration av tidningen Språk! Skitbra. För er som inte har bläddrat igenom den så rekommenderar jag er att göra det. Det är en tidning i ett smart litet format och handlar i kort om just språk. Intressant för även den som från början inte är intresserat.


Jag ser fram emot dunsen på hallmattan.

Av Tant Alexandra - 30 januari 2010 12:47

  

Här är hon på väg. Mot skogen!!


Det finns faktiskt någon annan som mår sämre av den är snön än vad jag gör. Silje. Sedan snön kom för typ tre fyra dagar sedan så har hon vägrat gå ut. Vi har öppnat balkongdörren och lockat på henne men hon är inte intresserad.


Då vi antar att hon vid det här laget är extremt kissnödig så har vi några gånger till och med tvingat ut henne på balkongen, vi är ju rädda att hon ska bestämma sig för att uträtta sina behov här inomhus. När vi har gjort det så hoppar hon direkt upp på fönsterkarmen och tittar vädjande in med sina små söta ögon, och då kan man ju inte låta bli att släppa in henne.


Idag gjorde J en god gärning och skottade bort snö men sopskyffeln (vi bor ju i lägenhet så vi äger ingen snöskyffel). Hon ville forftfarande inte gå ut men då vi tvingade ut henne så hoppade hon faktiskt direkt upp på balkongräcket och klättrade ner i trappan. Det spänner nog en del kan jag gissa så hon kände sig väl tvungen stackarn.

Av Tant Alexandra - 30 januari 2010 09:27

God morgon!


Nu har vi vaknat upp här hemma hos oss och frukosten försvinner rekordsnabbt från tallrikarna. Kvällen var verkligen urmysig. Efter att vi hade åkt ner med Malte till Sjöstaden åkte vi hem och lagade god middag. Det var så himla skönt att kunna sitta vid matbordet och prata ostört, utan att behöva tänka på att underhålla lillprinsen samtidigt.



Efter middagen satte vi oss framför TV:n och tittade på Män som hatar kvinnor, ingenting annat. Jag kan inte ens komma ihåg när jag kollade på en hel långfilm sist. Tyvärr blev jag besviken. Jag läste boken hösten 2007 och jag tyckte redan då att den var okej men inte mer än så. Att jag inte ens kom ihåg vem "mördaren" var är rätt så talande för vilket intryck den gjorde på mig. Filmen var väl så där men att Noomi Rapace fick en Guldbagge kommer jag aldrig att förstå.


Idag ska det bakas till min födelsedag imorgon, och så ska jag träna. Jajamensan. Jag har bestämt att mina träningsdagar får bli måndag, onsdag och fredag samt en dag på helgen. Den här gången blir det idag för att träna på min födelsedag finns ju inte.


Imorgon ska jag som sagt äta gottgott. Jag gör ett undantag helt enkelt. Sen får jag hålla mig i två veckor då jag kommer göra ännu ett undantag, för ni vet väl vad som händer den 16 februari?

Presentation


Ofta TV-tittande.
Ibland småkaksbakande.
Alltid bakverkssugen.
28-årig hammarbybo.
Ledig gymnasielärare.
Nybliven mamma till finaste underbara Malte.

Omröstning

Jag insisterade på att få baka en tårta till en lunch hos Lovisa om ett par veckor. Vilken tårta ska jag baka tycker du? Vilken tårta skulle du vilja äta om du fick välja?
 Torta di Verona - en sockerkakstårta med marcarpone, blåbär och amaretto
 Choklad - och hasselnötstårta - mörk chokladkaka med en peanut butter frosting
 Key Lime Pie - inte lika mäktig som cheesecake och med smak av just lime
 Torta della Nonna - italensk ostkaka som serveras med lättvispad grädde
 Chokladmoussetårta - chokladmousse på en chokladbotten
 Cheesecake med vit choklad - cheesecake toppad med färska bär

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag läser

Länkar

  • Blogglista.se
  • Bloggtoppen.se
  • One Million Blogs . org
  • Top Personligt bloggar

RSS

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards